راهنمای انتخاب و خرید مسواک مناسب

 

چه مسواكی انتخاب كنیم؟
 
مسواك زدن نقش بسیار مهمی در حفظ سلامت دهان و دندان شما دارد. اولین قدم شما انتخاب یك مسواك مناسب است. در فروشگاه‌ها و داروخانه‌ها انواع مختلف مسواك در سایز، رنگ و طرح های مختلف وجود دارد. علیرغم تبلیغات شركت های سازنده مسواك، تاكنون هیچگونه شواهد علمی مبنی بر ارجحیت نوع خاصی از مسواك ارائه نشده است. آنچه كه مهم است شیوه مسواك زدن شماست. برای انتخاب یك مسواك مناسب موارد زیر را به یاد داشته باشید:
 
 
1- سایز سر مسواك باید متناسب با اندازه دهان شما انتخاب شود. اگر سر مسواك بزرگ باشد امكان دسترسی به همه نواحی دهان را محدود می‌نماید.
 
2- موهای مسواكتان را از نوع نرم (soft) انتخاب كنید. استفاده از مسواك‌های سخت(Hard) به لثه شما آسیب می‌رساند.
 
3- جنس موهای مسواك باید از نایلون و سر موهای آن گرد باشد.
 
4-دسته مسواكتان بلند و حجیم باشد تا به خوبی در دستان شما قرار گرفته، كنترل بهتری در حین مسواك زدن داشته باشید.
 
5- زاویه بین دسته و سر مسواك نباید زیاد باشد و دسته باید با شیب ملایمی به سر وصل شود.
 
6- سلیقه و نظر شما در انتخاب مسواك بسیار مهم است. رنگ و طرحی را انتخاب نمایید كه حس خوبی به شما منتقل و تمایل بیشتری برای مسواك زدن در شما ایجاد نماید.
 
چه زمانی باید مسواك خود را عوض نماییم؟
 
هر زمان كه موهای مسواك شما بدفرم و ساییده شد، لازم است مسواك خود را عوض نمایید. مسواك كهنه با الیاف كج و بد شكل نه تنها دندانهای شما را به خوبی تمیز نمی كند، بلكه با حمل باكتری های مضر می تواند سبب بیماری های لثه گردد. 
 
زمان تغییر مسواك معمولا بین 3 تا 4 ماه می باشد. در صورتیكه مسواك شما پس از مدت كوتاهی مثلا دو هفته كج و بد شكل می شود، نشانه آن است كه شما با نیروی بسیار زیادی مسواك می‌زنید و باید فشار دست خود را حین مسواك زدن كاهش دهید. اما اگر با گذشت شش ماه، مو های مسواك شما تغییری نكرده است، احتمالا شما با فشار بسیار كمی مسواك می زنید یا به صورت مرتب از مسواك خود استفاده نمی‌نمایید. افراد بیمار بهتر است مسواك خود را در شروع بیماری و پس از بهبودی كامل تغییر دهند تا میكروب‌ها و باكتری‌های بیماری زا در موهای مسواكشان باقی نمانند.
 
چگونه از مسواك خود نگهداری كنیم؟
از قرار دادن مسواك خود داخل حمام یا دستشویی خودداری نمایید. محیط نگهداری مسواك بایستی خشك باشد. پس از هر بار استفاده از مسواك، آن را كامل بشویید و باقی مانده خمیر دندان یا خرده‌های غذا را از لابه‌لای موهای آن خارج نمایید. پس از شستن مسواك آن را خوب تكان دهید تا قطرات آب از بین موهای مسواك خارج شوند. محیط مرطوب بین موهای مسواك، مكان مناسبی برای تجمع و رشد باكتریها و قارچ‌ها می‌باشد. استفاده از درپوش برای حفاظت مسواك در مقابل گرد و غبار و آلودگی محیط بسیار مناسب است، اما در صورتیكه از درپوش استفاده می‌كنید هرگز مسواك خیس را داخل درپوش قرار ندهید.
 
 
 
انتخاب مسواك مناسب برای كودكان
 
مسواك های مخصوص كودكان غالبا به گونه ای طراحی می شوند كه جذابیت لازم برای ترغیب كودك به مسواك زدن را داشته باشند. مسواك مناسب برای كودك شما لازم است ویژگی های زیر را داشته باشد: 
1- سر مسواك كوچك باشد تا در دهان كودك جا شود و سبب آزردگی وی نشود. 
 
 
2- موهای مسواك از نوع نرم (soft) باشد. 
 
3- موهای مسواك نایلونی و سر آن گرد باشد. 
 
4- دسته مسواك ضخیم باشد تا به راحتی در دست كودك قرار گرفته و كودك بتواند به خوبی مسواك را كنترل نماید.
 
 
در صورتیكه كودك شما از مسواك برقی استفاده می نماید حتما هنگام مسواك زدن بر كار او نظارت داشته باشید!
 
آیا مسواك برقی به مسواك دستی ارجحیت دارد؟
در حقیقت مسواك های برقی اثری بهتر از مسواك های معمولی ندارند. اما بعضی افراد از مسواك زدن با مسواك برقی لذت می برند و همین امر باعث می شود زمان بیشتری را صرف مسواك زدن كنند و یا دفعات آن را افزایش دهند. لذا همین امر موجب بهبود بهداشت دهان این افراد می شود. از طرفی برای افرادی كه توانایی بدنی كمی دارند و قادر به كنترل مسواك نیستند، مانند مبتلایان به آرتریت(التهاب مفاصل)، استفاده از مسواك برقی راحت تر و مفید تر است.
 
 
دركنار این مزیت ها باید به قیمت نسبتا بالای این نوع مسواك ها در مقایسه با مسواك معمولی اشاره كرد. مسواك های معمولی ارزان تر و متنوع تر بوده، نیازی به باتری وشارژ ندارند.
 
در هر حال آنچه مهم است نحوه مسواك زدن شماست و نه نوع مسواك
 
این مطلب مفید بود؟ (0)(0)
نظرات (1)
29 فروردین 1394 - ساعت : 22:32
بازدید ها: 1755

نظرات شما

نظرتون در مورد پست راهنمای انتخاب و خرید مسواک مناسب چی هست ؟

  • Captcha
لطفا به نکات زیر توجه نمایید :
نظرات شما بعد از بررسی توسط پزشک و تایید نمایش داده می شود.
لطفا از بکار بردن کلمات غیر اخلاقی و به دور از فرهنگ ایرانی - اسلامی خودداری فرمایید.
  1. نظرات جدید
  2. نظرات قدیمی
  • fatemeh : 30 فروردین 1394 - ساعت : 0:22

    آقای دکتر ممنون از مطلب خوبتون
    ولی اگه چندتا مارک خوب هم بگید عالی میشه