نخ دندان

روش صحیح استفاده از نخ دندان

استفاده از نخ دندان نقش بسیار مهمی در رعایت بهداشت دهان و دندان دارد. نخ دندان پلاك ها و باكتری‌هایی را از بین می‌برد كه مسواك شما به آنها دسترسی ندارد. اگر شما نخ دندان نزنید در نظافت بیش از یك سوم سطح دندانتان كوتاهی كرده‌اید. پلاك‌های دندانی عامل اصلی بیماری‌های لثه می‌باشند. با حداقل یك بار استفاده از نخ دندان در طی روز، شانس به وجود آمدن این پلاك‌ها به شدت كاهش می‌یابد. 
 
 
روش استفاده از نخ دندان
1-از یک نخ دندان مناسب که در داروخانه ها به وفور یافت می شود، یک تکه به اندازه ی 35-30 سانتیمتر ببرید.
 
2- نخ رادور انگشتان وسط دو دست بپیچید و آن را با انگشت شست و سبابه مهار كنید.
 
3- نخ دندان را با انگشت شست و سبابه طوری بگیرید كه حدود دو سانتی متراز نخ بین انگشتانتان محصور شود تا تسلط شما به حركت نخ افزایش یابد.
 
4- حركت انگشتان جهت سهولت در کار با نخ دندان خیلی مهم است. از انگشتان شست جهت استفاده در دندان های فک بالا و از انگشتان سبابه جهت پاک کرن دندان های پایین استفاده کنید.
 
5- نخ دندان را به آرامی به دور هر دندان بلغزانید و در حین انجام این کار نخ را محکم و کشیده نگه دارید.
 
6- نخ را به صورت منحنی دور دندان گرد كنید و به آرامی آن را تا زیر ناحیه آزاد لثه ببرید و به سمت بالا حركت دهید. این حركت را دو یا سه بار تكرار كنید.
 
7- هیچگاه نخ دندان را با فشار بین دندان‌ها وارد نکنید، زیرا باعث آسیب به لثه‌ها می‌شود. بلکه آن را به آرامی میان دندان‌ها حرکت دهید.
 
8- بعد از استفاده از نخ دندان مسواك بزنید. این موثرترین روش برای جلوگیری از پوسیدگی دندانها و بیماری های لثه است.
 
نکته ی مهم در استفاده از نخ دندان این است که بعد از نخ کشیدن هر دندان، آن را کمی بچرخانید تا برای پاک کردن مواد غذایی از بین دندان دیگر، همیشه نخ تمیز به کار برده شود.
 
چند توصیه هنگام استفاده از نخ دندان: 
1- نخ دندان را حتما به لثه ی مجاور دو دندان بکشید تا خوب تمیز شود. شاید در اوایل از لثه خون بیاید، ولی بعد از مدتی که لثه خوب تمیز شد، خونریزی کاهش پیدا خواهد کرد. در صورت ادامه ی خونریزی حتما به دندانپزشک مراجعه کنید. احتمالا به جرم گیری نیاز خواهید داشت. 
2- در صورتی که نخ دندان هنگام استفاده در بین دندان ها، رشته رشته یا پاره شود، احتمالا دو مشکل وجود دارد: یکی پوسیدگی بین دو دندان. دوم وجود جرم در آن قسمت از دندان.البته پرکردگی نامناسب دندان هم باعث پاره شدن نخ خواهد شد که در هر سه صورت باید به دندانپزشک مراجعه کنید و نسبت به رفع مشکل اقدام نمایید. 
3- بهتر است قبل از مسواک زدن، اول با نخ دندان بین دندان ها را خوب تمیز کنید و بعد مسواک بزنید. 
 
4- اگر دچار پوسیدگی دندان یا پرکردگی نامناسب یا بیماری لثه باشید، استفاده از مسواک و نخ دندان مشکل شما را حل نخواهد کرد و باید حتما به دندانپزشک مراجعه کنید تا سلامتی دندان هایتان مطمئن شوید. بعد با خیال راحت به بهداشت دهان و دندان خود برسید و هر 6 ماه یک بار به دندانپزشک مراجعه کنید.
این مطلب مفید بود؟ (0)(0)
نظرات (2)
29 فروردین 1394 - ساعت : 22:39
بازدید ها: 2950

نظرات شما

نظرتون در مورد پست نخ دندان چی هست ؟

  • Captcha
لطفا به نکات زیر توجه نمایید :
نظرات شما بعد از بررسی توسط پزشک و تایید نمایش داده می شود.
لطفا از بکار بردن کلمات غیر اخلاقی و به دور از فرهنگ ایرانی - اسلامی خودداری فرمایید.
  1. نظرات جدید
  2. نظرات قدیمی
  • سجاد : 30 فروردین 1394 - ساعت : 0:48

    سلام آقای دکتر
    من یک مشکل برای نخ کشیدن دارم !!!
    با اینکه پسرم ولی دهانم کوچه حتی فک هم کوچیکه که برای ارتودنسی مجبور شدم دوتا از دندان های اصلی ام را حتی که اصلی بودن بکشم و الان هم برای نخش کشیدن دندان های آخر مشکل دارم که اصلا نمیتونم دست کنم اونجا ؟؟؟

    وسیله ای شما میتونید بهم معرفی کنید

    ممنونم میشم اگه جوابمو بدین

    دکتر کیاوش زعفری نوبری:30 فروردین 1394 - ساعت : 1:13

    نخ دندان هایی به شکل F که نخ دندان ما بین دو سر بالایی همون F وصل شده تو بازار هست که یکبار مصرف هستند .برای استفاده کودکان ودر سایز کوچک هستند از اونا تهیه کنید.
    دندان هایی که نخ به مدت طولانی استفاده نشده اولش به سختی لابلایش نخ میره با حوصله سعی کنید تمییز کنید بار دوم و تکرار راحتتر نخ کشیدن موثر خواهد شد.

  • سجاد : 30 فروردین 1394 - ساعت : 16:7

    سلام آقای دکتر ممنون از پاسخون سریعتون !!!
    من قبلا از این f شکلیا هم استفاده کردم که بازم مشکل داشتم ولی مثل اینکه برای کودکان هم طبق فرمایش شما هست.
    بازم تشکر از پاسخ سریع و کامل