چگونه به بچه‌های 5 تا 8 سال «نه» بگوییم؟

دسته بندی : مطالب روانشناسی
هر چقدر هم روی تربیت فرزندتان حساس باشید باز هم لحظاتی پیش می‌آید که لازم است به آنها امر و نهی کنید. به جای «نه» گفتن به فرزندتان سعی کنید این دستورالعمل‌ها را به کار بگیرید.
☢️از جملات مثبت جایگزین استفاده کنید
☸️اگر فرزندتان در اتاق نشیمن مشغول توپ‌بازی است به جای اینکه بر سرش داد بزنید و بگویید: «نه! توپت را آنجا نینداز» می‌توانید راهکاری جایگزین برای سرگرمی او در نظر بگیرید. برای مثال بگویید: «توپت را بردار و بیرون از خانه به بازی‌ات ادامه بده». 
☢️به او قدرت انتخاب بدهید
☸️دخترکوچک شما قبل از ناهار تقاضای آبنبات می‌کند. در این شرایط با گفتن «نه» نمی‌توان میل او را برای خوردن آبنبات کم کرد پس بهتر است برایش چند انتخاب بگذارید. مثلا از او بخواهید قبل از ناهار بین سیب و پرتقال یکی را انتخاب کند و بخورد اما2 نوع آبنبات با طعم‌های متفاوت به او نشان دهید و از او بپرسید تصمیم دارد کدام یک از آبنبات‌ها را برای بعد از ناهار بخورد. 
☢️مراقب اطراف باشید
☸️به جای اینکه به یک پدر و مادر محدودکننده تبدیل شوید، سعی کنید فرزندتان را از شرایطی که ممکن است برای او خطرناک باشد یا جواب منفی شما را به دنبال داشته باشد، دور کنید. برای مثال اگر فرزندتان نسبت به نوعی اسباب‌بازی حس مالکیت خاصی دارد و همیشه بر سر آن اسباب‌بازی با هم‌بازی‌هایش بحث می‌کند، قبل از آمدن مهمان اسباب‌بازی مورد علاقه‌اش را در جایی قرار دهید و به این ترتیب مانع تنش بین بچه‌ها شوید.
☢️تشویقش کنید
☸️گاهی نمی‌توان از جملات جایگزین استفاده کرد و نیاز به «نه» گفتن قاطع اما آرام والدین احساس می‌شود مثل زمانی که فرزندتان می‌خواهد به تنهایی از خیابان عبور کند. در این مواقع مهربان اما قاطع به او هشدار بدهید که به تنهایی نمی‌تواند این کار را انجام دهد. بعد از اینکه فرزندتان به توصیه شما عمل کرد او را در آغوش بگیرید، ببوسید یا به او لبخند بزنید. با این واکنش او را ترغیب به اطاعت از خود می کنید
 
www.aparat.com/alijokar1
 
زهره واثقی دانش آموخته دکتری تخصصی روانشناسی
عضو انجمن روان شناسی سلامت ایران
عضو انجمن مطالعات سالمندی
مشاوره اورژانسی 09125005342
مطب تهرانپارس 77760350
مطب پاسداران 22775567
 
این مطلب مفید بود؟ (0)(0)
نظرات (0)
27 آبان 1396 - 10:2
بازدید ها: 617

نظرات شما

نظرتون در مورد پست چگونه به بچه‌های 5 تا 8 سال «نه» بگوییم؟ چی هست ؟

  • Captcha
لطفا به نکات زیر توجه نمایید :
نظرات شما بعد از بررسی توسط پزشک و تایید نمایش داده می شود.
لطفا از بکار بردن کلمات غیر اخلاقی و به دور از فرهنگ ایرانی - اسلامی خودداری فرمایید.