رعایت بهداشت دهان و دندان

دسته بندی :

رعایت بهداشت دهان و دندان :

برای داشتن دندان های سالم و مقاوم و عاری از عفونت، رعایت روزمره بهداشت دهان و دندان در منزل ضروری میباشد.

با توجه به زندگی ماشینی و گرفتاری های روزمره برای بسیاری از مردم رعایت بهداشت دهان و دندان از کمترین اولویت برخوردار است و این نتیجه ای جز صرف هزینه های سنگین و اختصاص زمان طولانی برای خدمات دندانپزشکی نخواهد داشت.

مسواک زدن مهمترین بخش از روش های رعایت بهداشت در منزل است.

مسواک زدن باید در سنین پائین تر آموزش داده شود. مسواک زدن منظم، پلاک و باکتری ها را که عامل پوسیدگی و بیماری های لثه می باشد را تمیز می نماید. انتخاب مسواک مناسب ضروری است و هر سه ماه باید تعویض شود.

استفاده از نخ دندان بصورت روزمره بخشی از رعایت بهداشت دندان می باشد. استفاده حداقل یک مرتبه از نخ دندان در روز مانع از سخت شدن پلاک ها بر روی دندان و در نتیجه پوسیدگی و بیماری لثه می شود. استفاده از نخ دندان قبل از مسواک زدن ضروری است.

قرص های آشکار کننده پلاک :

این قرص ها محصولاتی تازه جهت نشان داده تجمع پلاک ها بر روی دندان هستند که از ترکیبات گیاهی بدون ضرر ساخته شده اند. این قرص ها به شما این امکان را می دهند تا با مسواکی دقیق تر، پلاک های دندانی را قبل از سخت شدن بخوبی پاک کنید.

با استفاده از این قرص ها بعد از مسواک زدن و استفاده از آئینه شما میتوانید مناطقی که بخوبی تمیز نشده اند را مجددا مسواک کنید. و بدین طریق امکان ایجاد پوسیدگی دندانی و بیماری های لثه را به حداقل برسانید.

فلوراید تراپی :

فلوراید یکی از بهترین روش های پیشگیری از پوسیدگی دندانی میباشد که علاوه بر پیشگیری از پوسیدگی دندانی، به بازسازی دندان هایی که دچار پوسیدگی اولیه می باشند کمک میکند.

در شهرهای بزرگ مقدار اندکی فلوراید به آب شهر افزوده میشود. تحقیقات نشاندهنده کاهشی 60 درصدی در میزان شیوع پوسیدگی است.

استفاده از خمیر های دندانی حاوی فلوراید و دهان شویه های فلوراید دار به حفظ سلامتی دندان کمک شایانی می نماید.

 
اهمیت تغذیه در در سلامت دندان :

آنچه خورده میشود و آنچه آشامیده میشود تاثیر بسزا در سلامت دندان دارد. استفاده از رژیم غذایی مناسب به افزایش توان سیستم ایمنی در مقابله با عفونتها از ان جمله عفونت های دندانی دارد. استفاده کمتر از مواد غذایی حاوی کربوهیدرات ها در کنار کاهش استفاده از نوشابه های گاز دار دارد. استفاده از لبنیات، آجیل و میوه جات و سبزیجات تازه گامی اساسی در حفظ سلامت انساج دهان دارند.

اسید ناشی از مصرف مواد غذایی و نوشابه میتواند در طی 20 دقیقه بعد از مصرف غذا به دندان صدمه بزند در نتیجه مسواک بعد از غذا ضروری است. در غیر اینصورت استفاده از آدامس های بدون قند بعد از مصرف غذا میتواند به حفظ سلامت دهان کمک کند.

 

 

 

این مطلب مفید بود؟ (0)(0)
نظرات (0)
7 تیر 1394 - 18:33
بازدید ها: 1814

نظرات شما

نظرتون در مورد پست رعایت بهداشت دهان و دندان چی هست ؟

  • Captcha
لطفا به نکات زیر توجه نمایید :
نظرات شما بعد از بررسی توسط پزشک و تایید نمایش داده می شود.
لطفا از بکار بردن کلمات غیر اخلاقی و به دور از فرهنگ ایرانی - اسلامی خودداری فرمایید.