پانیک اتک چیست؟

دسته بندی : مطالب آموزشی

اختلال پانیک حملات غیرمنتظره و عود کننده ای است که لااقل به دنبال یکی از این حملات علایمی نظیر : نگرانی دائم از وقوع حمله ای دیگر ، نگرانی از نتایج ضمنی حمله یا عواقب آن وجود دارد و تغییر شگرفی در رفتار ایجاد می کند.

حمله ی پانیک یک دوره ی احساس ترس شدید است که بطور موقت فعالیتهای عادی فرد را مختل می سازد. شروع آن معمولاً ناگهانی و بدنبال یک عامل محیطی آزاردهنده یا دلهره آور است.

اتک بمعنای حمله یا هجوم می باشد. بنابراین پانیک اتک بمعنی حمله هراس یا وحشت است. این حالت نوعی اضطراب بسیار شدید می باشد که در آن به فرد احساس درماندگی و حتی احساس مرگ دست می دهد. این حالت معمولا” به صورت ناگهانی شروع می شود.و معمولا” پس از شنیدن یک خبر ناگوار و یا ناکامی در یک زمینه خاصی و شاید هم مصرف مواد مخدر و روانگردان و حتی با مصرف یک سیگار و غیره شروع شود.

 

علایم پانیک اتک

استرس و اضطراب بسیار شدید، طپش قلب، درد در قفسه سینه، سرگیجه، حالت تهوع، تعریق، عرق کردن، بی حسی اندام،لرزش اندام، احساس خفگی و تنگی نفس، احساس مرگ،و غیره که با توجه به شخصیت افراد تجربه این علایم از فردی به فرد دیگر متفاوت است. این حمله می تواند از سالی یکبار تا روزی چند بار به دست به فرد دست دهد.

پیامد های پانیک اتک 

این اختلال زندگی شغلی و اجتماعی فرد را مختل می کند. بسیاری از اوقات این افراد حتی از مسافرتهای کوتاه مدت هم امتناع می نمایند و همیشه نگرانند که نکند این حمله به آنها دست دهد و نتوانند خود را به موقع به پزشک و یا درمانگاه برسانند. گاهی اوقات این ترس ها به قدری شدید می شوند که بیمار قادر به خروج از منزل به تنهایی نمی باشد و حتما یک نفر باید وی را همراهی کند. در اینگونه موارد بیمار از رفتن به سر کار خویش نیز خودداری می کند.

علل پانیک اتک 

عوامل زیر در بروز این اختلال نقش دارند:
ارث، شانس این بیماری را ۶ برابر افزایش می دهد.
مصرف چای وقهوه، سیگار در افراد مستعد
مصرف مواد مخدر مانند حشیش، شیشه و سایر مواد محرک
بیخوابی در افراد مستعد
بیماری جسمانی مانند پرکاری تیروئید و دیابت
اما عوامل روانی در بروز پانیک اتک نقش مهمی دارند ، با این حال بیشترین عامل بروز این نوع از اضطراب کشنده، زمینه افسردگی و خاطرات سرکوب شده و گذشته تلخ فرد می باشد که ممکن است با یک اتفاق ناراحت کننده هر چند ساده پدیدار شود.

...............................................................................................

دکترزهره واثقی

متخصص روانشناسی خانواده و کودک

عضو انجمن روان شناسی سلامت ایران

عضو انجمن مطالعات سالمندی

مشاوره اورژانسی 09125005342

مطب تهرانپارس 77760350

مطب پاسداران 22775567

https://doctor-yab.ir/Search/13311

www.aparat.com/alijokar1

 

این مطلب مفید بود؟ (7)(0)
نظرات (0)
2 تیر 1397 - 10:25
بازدید ها: 1561
پانیک اتک چیست؟
57

نظرات شما

نظرتون در مورد پست پانیک اتک چیست؟ چی هست ؟

  • Captcha
لطفا به نکات زیر توجه نمایید :
نظرات شما بعد از بررسی توسط پزشک و تایید نمایش داده می شود.
لطفا از بکار بردن کلمات غیر اخلاقی و به دور از فرهنگ ایرانی - اسلامی خودداری فرمایید.