داروی ابیلیفای ( آریپی پرازول )

داروی ابیلیفای ( آریپی پرازول )

دسته بندی : مطالب آموزشی

ابیلیفای ( آریپی پرازول )،تسکین افکار مزاحم

– ابیلیفای ( آریپی پرازول ) چیست: 

 

داروی ابیلیفای (Abilify) یا آریپی پرازول (aripiprazole) که از طریق کاهش میزان دپامین  مغز اثر می کند برای  از بین بُردن افکار مزاحم و باورهای غلط که مُخلّ  زندگی سالم هستند بکار می رود.این قرص  بنا بر تجربه و تشخیص روانپزشک بعنوان درمان کمکی در مشکلات ذهنی مانند اضطراب و وسواس و افسردگی می تواند به کار رَوَد.هر گونه شک و ابهامی که در مورد حکمتِ تجویز این دارو دارید با پزشک خود مطرح کنید و توضیحات قانع کنندهٔ او را فقط از زبان خودش بشنوید چرا که شنیدن اطلاعات ناقص از متصدیان داروخانه‌ها یا خواندن بروشور داخل جعبهٔ دارو یا جستجو در صفحاتی مانند ویکی پدیا، کافی  نیست و ممکن است شما را در مورد تجویز پزشکتان دچار سوء تفاهم کند.

– موارد مصرف ابیلیفای ( آریپی پرازول ): 
این دارو در موارد زیر و صرفا با تجویز پزشک متخصص قابل مصرف می‌باشد: 
۱- تسکین افکار مشوش و بیهوده غیرواقعی: که منجر به اشتغال ذهنی فرد با آنها شده و واقع بینی  و کارکرد روزانه ی وی را مختل می کند.
۲-از بین بردن افکار وسواسی: مانند افکار غیرقابل کنترل توهین به مقدسات یا افکار ناخواسته ی جنسی یا افکار نامقبول ِ آسیب زدن به دیگران.
۳-افسردگی مقاوم به درمان : که با سایر داروهای ضد افسردگی درمان نشده است.
۴- تصحیح باورهای غلط :مانند بدبینی به مردم و بدبینی به همسر.
۵- در کودکان ِ در خود فرو رفته (اوتیستیک) بین شش تا هفده سال  که در ارتباط عاطفی و معاشرت با دیگران ناتوانند برای کنترل قشقرق و ناسازگاری آنها بکار میرود.
۶- حالات سرخوشی در نوسانات خلقی و  دو قطبی .
۷- در اختلالات رفتاری کودکان مانند اختلال سلوک(conduct) یا در خصومت و لجبازی آنها با والدین (ODD).
۸- در درمان اختلال تیک (توره ).
– توجه: تجویز این دارو الزاما به معنای روانپریش بودن شخص مصرف کننده نیست. داروهای اعصاب موارد مصرف بیشماری دارند که همه یِ آن‌ها در بروشور دارویی یا در صفحات اینترنتی ذکر نشده است.

– منع مصرف ابیلیفای ( آریپی پرازول ):

۱- از خوردن همزمان مقادیر زیاد گریپ فروت همراه با این قرص (همچنین سایر داروهای روانپزشکی) اجتناب کنید چون این میوه آنزیم تصفیه کننده ی این دارو در کبد را از کار می اندازد بنابرین سطح خونی این داروها بسیار بالا رفته و منجر به مسمومیت دارویی می گردد.

۲- صرفا با خواندن این مطلب یا مطالب مشابه در اینترنت شروع به خوردن این دارو نکنید یا سرخود دارویی که برای شما تجویز شده است را به دیگران توصیه نکنید.

– اسامی تجاری:

نام ژنریک:

-aripiprazole

_اسم تجاری  

_Abilify

_abilify Dismelt

-abilizol

-Biopiperazol

-serozol

 

– دوزاژ و نحوه ی مصرف ابیلیفای ( آریپی پرازول ):

 
۱-این قرص در دوزهای ۵ و ۱۰ ، ۱۵ ، ۲۰ ، ۳۰میلی گرمی موجود است (در ایران فقط ۵ و ۱۰ و ۱۵)که صرفا با نسخهٔ پزشک قابل تهیه می‌باشد.

۲-دوز متوسط درمانی آن بین  ده تا سی میلی گرم است و یک بار در روز مصرف می‌گردد.

۳-دوز شروع بهتر است بیش از پنج میلی گرم نباشد چرا که منجر به تهوع، بیخوابی و بیقراری (آکاتژیا) می گردد.

 

۴-اگر یک وعده از قرص را فراموش کردید می‌توانید آن را بمحض اینکه متوجه شدید مصرف کنید ولی اگر تقریبا چند ساعتی بیشتر به مصرف وعدهٔ بعدی نمانده است این کار را نکنید و فقط قرص وعدهٔ بعدی را بخورید. در هر صورت از دوبل کردن قرص برای جبران وعدهٔ فراموش شده اجتناب کنید.

۵-قرص را در دمای معمولی اتاق و دور از رطوبت و نور نگه دارید. 

۶-خیلی خیلی مراقب باشید که بچه‌های کوچک دستشان به این قرص و سایر قرصهای اعصاب نرسد.

 

۷-لیست همه ی داروها حتی ویتامینهای مصرفی خودتان را به پزشکتان اطلاع دهید.

۸-این دارو را با آب فراوان مصرف کنید

۹- همزمان با این دارو میوه ی گریپ فروت مصرف نکنید.

۱۰-اگر احساس کرده اید که با مصرف این دارو حالتان خوب شده است آن را ناگهانی قطع نکنید چون دچار عوارض جدیدی خواهید شد.

۱۱-این قرص احتمال دارد فشار خون شما را پایین بیاندازد پس مراقب تداخل آن با سایر داروهای ضد فشار خون باشید و به پزشکان داخلی یا اعصاب ِ خود ،این مطلب را یادآوری کنید.

 

– نکات مهم در مصرف آریپی پرازول: 

 

۱-اگر دچار آلرژی شدید این قرص را مصرف نکنید. علایم آلرژی می‌توند این‌ها باشد: سرفه، تنگی نفس، خس خس سینه، ورم کردن لب یا زبان یا صورت، ورم کردن گلو، خارش و قرمزی و دون دون شدن پوست، کهیر در هر نقطه از پوست. 
۲-سالمندانی که دچار انواع دمانس (زوال عقل) و آلزایمر هستند ممکن است با خوردن این قرص برای مدتی بیش از دوازده هفته، مجددا دچار سکته‌های ریز مغزی (mini stroke) شوند.
۳- نیمه عمر این دارو طولانی و حدود ۷۵ ساعت است بنابرین یکبار در روز مصرف می شود.خالی یا پر بودن شکم تاثیری در جذب این دارو ندارد.
۴- این قرص ممکن است ۴ تا ۶ هفته طول بکشد تا اثرات خوبش رو نشان بدد پس لطفا زود قضاوت نکرده و دارو را تا آنموقع قطع نکنید. 

عوارض آریپی پرازول: 

۱-عوارض خفیف و گذرا:
– احتمال وقوع این عارضه‌ها یک در صد نفر است. این عوارض یا خودشان بتدریج برطرف می‌شوند و یا با یک تجویز دیگر بسرعت قابل رفع هستند بنابرین وقوعِ آن‌ها مجوزی برای قطعِ آن‌ها نیست و شما فقط باید با پزشکتان تماس بگیرید:

 

– سردرد -یبوست یا اسهال -سوهاضمه – تهوع -گیجی -خشکی دهان و چشم -خواب آلودگی یا بیخوابی -خستگی یا  بیقراری – افزایش وزن ( به میزان کم )  – افزایش ترشح بزاق – سوزش سینه -درد دست یا پا یا مفاصل -راش پوستی -افت فشار خون در لحظه ی ایستادن (سرگیجه).

۲- عوارض جدی:
هر چند این عوارض کمیاب و نادرند ولی چنانچه آن‌ها را مشاهده کردید بسرعت باید برای بررسی آن‌ها بصورت حضوری به پزشک خودتان یا در صورت عدم دسترسی به ایشان به بیمارستان مراجعه کنید: 
– تب بالا و سفتی عضلات و تعریق(احتمال سندرم نرولپتیک بدخیم)
– بثورات پوستی و خارش زیاد(احتمال استیونس جانسون)
– بی‌نظمی،کاهش  یا افزایش غیر عادی ضربان قلب
– تشنج
-حرکات غیر عادی و غیر اختیاری در صورت و بدن
-مشکل در بلع یا تنفس
– در صورت خوردن تعداد زیاد قرص و مسمومیت با آن( چه اشتباهی و چه به قصد آسیب زدن به خود ) فورا فرد مبتلا را به مرکز درمان مسمومیتهای دارویی (در تهران بیمارستان لقمان ) برسانید.

– رهنمودهای کلی: 
۱– توجه داشته باشید که تمام داروهای روانپزشکی فقط بنابر تشخیص یک روانپزشک که از مکانیسم اثر آن‌ها و از نحوهٔ تعامل نروترانسمیتر‌ها و رسپتور‌ها در سلولهای عصبی آگاهیِ کامل داشته و برآن‌ها مسلط است قابل تجویز است و مصرف خودسرانه دارو‌ها آن هم فقط با کسبِ اطلاعات سَرسَری از صفحات اینترنتی و یا توصیه‌های ناقصِ دانشجویی و یا با الگو گرفتن از نسخهٔ سایر بیماران و تهیه آن‌ها از مراکز غیر مجاز خیابانی، بسیار خطرناک است و عواقب آن قابل پیش بینی نیست.

۲-همچنین در جریان باشید که سود و زیان یک دارو را باید در مقایسه با یکدیگر بسنجید و به صرف وجود یک عارضهٔ کوتاه مدت، خودتان را به اشتباه از مصرف دارویی که می‌تواند سرنوشت خلق و رفتار و شخصیت شما را به سمت یک زندگی سالم و پر از آرامش سوق دهد، محروم نکنید.

نیلوفر رجبیان 
دانشجوی دکتری روانشناسی 
عضو سازمان نظام روانشناسی 
عضو مرکز پژوهشی کودکان  
متخصص کودک و نوجوان 
تست های شخصیت شناسی 
زوج درمانی و خانواده درمانی 
تشخیص و درمان اختلالات رفتاری و روانشناختی در کودکان و بزرگسالان، ترس ، افسردگی، وسواس
دارای 18 سال سابقه ی حرفه ای در امر کودک و نوجوان

09122346561

این مطلب مفید بود؟ (0)(0)
نظرات (0)
22 مهر 1397 - 9:53
بازدید ها: 930

نظرات شما

نظرتون در مورد پست داروی ابیلیفای ( آریپی پرازول ) چی هست ؟

  • Captcha
لطفا به نکات زیر توجه نمایید :
نظرات شما بعد از بررسی توسط پزشک و تایید نمایش داده می شود.
لطفا از بکار بردن کلمات غیر اخلاقی و به دور از فرهنگ ایرانی - اسلامی خودداری فرمایید.