زودرنجی در کودکان

زودرنجی در کودکان

زودرنجی در کودکان، حاصل یک زخم روحی است! زخم‌های کودکان ممکن است از ۴ (ت) آسیب‌رسان (تهدید، تحقیر، توهین، تمسخر) حاصل شده باشد.
پرسش: دختری پنج ساله دارم که خیلی زود رنج است و سر هر موضوعی سریع گریه می کند و واکنش نشان می دهد و به جواب منفی من عکس العمل نشان می دهد و زود عصبی می شود و جیغ می زند و گریه می کند.
پاسخ: زودرنجی در هر سنی حاکی از زخمی است که مرتب تحریک می‌شود، یعنی به هر دلیلی، فرزند شما از زخمی روحی رنج می‌برد. این زخم‌ها ممکن است از ۴ (ت) آسیب‌رسان (تهدید، تحقیر، توهین، تمسخر) حاصل شده باشد.
آیا شما و همسرتان بیش از این که او را تشویق کنید، تنبیه می‌کنید؟ مهم‌ترین مسئله برای کودک، پر بودن بانک عاطفی است، یعنی اینکه احساس کند که دوستش دارند. برای این کار، تکلیف زمان کیفی را به شما پیشنهاد می‌کنم. شما به عنوان مادر حتماً اگر در اوج خستگی هم باشید، حتماً به فرزندتان غذایی می‌دهید و او را گرسنه نمی‌گذارید، ولی گاهی فرزند ما، از گرسنگی روحی رنج می‌برد. برای اینکه فرزند دلبندمان دچار گرسنگی روحی نشود، غذای روح که همان آغوش و بازی و محبت است را پیشنهاد می‌کنم. حتماً هر روز حداقل نیم ساعت را باید با او، فعالیتی که خودش دلش می‌خواهد داشته باشید.
جیغ و گریه و زود عصبی شدن حاکی از این است که سیستم استرس فرزند شما حساس شده است و هر فشار کوچک را هم بیش برآورد می‌کند و واکنش بزرگ نشان می‌دهد. دلیل عصبی بودن بچه‌ها می‌تواند، احساس غم و تنهایی، خستگی، حوصله سر رفتن، فضای متشنج خانه، دعوای پدر و مادر، توقع زیاد از کودک، گرسنگی، کم خوابی و … باشد. علت زمینه ای را پیدا کنید و در رفع آن بکوشید.سلامت و مهر   . 
کار دیگری که می‌توانید انجام بدهید، تلخ گیری است. یعنی تحمل هیجانی خودتان را بالا ببرید. اگر کودک شما از مساله ای پریشان شده و آن را با شما مطرح می‌کند، شما تلخی آن را بگیرید و آن مسئله ناراحت کننده را درون خودتان نگهدارید و به شکل قابل تحمل تری به فرزندتان برگردانید.
مسئله دیگر، حال خود شماست. تحقیقات ثابت کرده استت که خشونت مادر، سبب عصبی شدن و خشونت کودک می‌شود. حال خودتان چطور است؟ اگر عصبی، افسرده، مضطرب هستید حتماً برای درمان خودتان اقدام کنید.👈دلایلی که لجبازی کودکان را تشدید میکند:
 1) کودک دلش میخواهد که والدین با او بازی کنند ولی پدر و مادر یا وقت ندارند یا حوصله2) خشم درونی کودک ناشی ازاضطراب و تنش ها3) دلخوری کودک از والدین چون کودک منطق ندارد 4) تناقضات رفتاری والدین مثلا یه روز حالمان خوب است و با او بازی میکنیم و وقتی حالمون بد است حوصله بازی نداریم 5) مشکلات فیزیکی مثل گرسنگی،خستگی،خواب6) عدم توجه کافی به کودک 7) توجه بیش از اندازه به کودک و دخالت در بازیها و کارهایش 8) ناکامی اگر به کودک بگیم تو نمیتونی تو بلد نیستی کودک ناکام میشود 9)انتظار زیاد از فرزند داشتن مثلا اینکه توی مهمونی باید ساکت بشینی 10) عدم هماهنگی تربیتی پدر و مادر مامان میگه این کار بده بابا میگه خوبه11) الگوهای نامناسب مثلا پدر ومادری که زیاد با هم لجبازی میکنند لجبازی را در کودک خود تشدید میکنند
 
👈بهترین روش برای برخورد با لجبازی:
 
 1) هماهنگ بودن پدر و مادر
2) داشتن برنامه ریزی روزانه غذا خوردنش بازی کردنش و خوابیدنش
3) خواسته موجه کودک را حتما پاسخگو باشیم یعنی به او یاد بدهیم که قصد ما لجبازی کردن نیست
4) یه جاهایی بهش حق انتخاب بدهیم
5) جایگزین کردن مثلا بگیم اگه جیغ نزنی میریم و اینکارو میکنیم
6) جملات خبری باشه تا دستوری مثلا بگیم وقته ناهاره نگیم الان باید ناهار بخوری
7) گوش دادن فعالانه موثرترین روش است باید با بچه ها همدلی کنیم مثلا جیغ زد بهش بگیم چی میخوای عزیزم گرسنه ای؟ خوابت میاد؟ میخوای بازی کنیم؟ 
8) با کودکان بالای 4 سال میتوان در مورد رفتارش صحبت کرد اول باید تذکر داد مثلا در جمع توی گوشش بگیم،در مرحله دوم تنبیه متناسب با عملش و حال و هوای کودک تنبیه کودک باید محروم کردن از چیز دلخواهش باشد
 
 
 
 
www.aparat.com/alijokar1
 
زهره واثقی دانش آموخته دکتری تخصصی روانشناسی
عضو انجمن روان شناسی سلامت ایران عضو انجمن مطالعات سالمندی
مشاوره اورژانسی 09125005342
مطب تهرانپارس 77760350
مطب پاسداران 22775567
این مطلب مفید بود؟ (0)(0)
نظرات (0)
24 آبان 1396 - 12:40
بازدید ها: 759

نظرات شما

نظرتون در مورد پست زودرنجی در کودکان چی هست ؟

  • Captcha
لطفا به نکات زیر توجه نمایید :
نظرات شما بعد از بررسی توسط پزشک و تایید نمایش داده می شود.
لطفا از بکار بردن کلمات غیر اخلاقی و به دور از فرهنگ ایرانی - اسلامی خودداری فرمایید.