سونوگرافی NT

سونوگرافی NT

دسته بندی : سونوگرافی NT

NT تجمع مایعی زیر پوست  پشت گردن نوزاد است و میتواند هنگامی که فرزند شما بین هفته دوازدهم و سیزدهم بعلاوه شش روز است با سونوگرافی اندازه گیری شود. همه نوزادان این مایع را دارند اما تعداد کودکانی که به سندرم داون مبتلا هستند در حال افزایش است. سونوگرافی NT آزمایش غربالگری است که تشخیص میدهد که آیا فرزند شما  در معرض ابتلا به سندرم داون هست و یا خیر. این تست غربالگری تنها میتواند خطر مبتلا بودن فرزند شما به سندرم داون را تخمین بزند. در حالی که یک تست تشخیصی  CVS یا آمینو سنتز تشخیصی دقیق را به ما خواهند داد،  اما همچنان ممکن است خطر اندکی برای  سقط جنین موجود باشد.

nt تجمع مایعی زیر پوست  پشت گردن نوزاد است و میتواند هنگامی که فرزند شما بین هفته دوازدهم و سیزدهم بعلاوه شش روز است با سونوگرافی اندازه گیری شود. همه نوزادان این مایع را دارند اما تعداد کودکانی که به سندرم داون مبتلا هستند در حال افزایش است. سونوگرافی nt آزمایش غربالگری است که تشخیص میدهد که آیا فرزند شما  در معرض ابتلا به سندرم داون هست و یا خیر. این تست غربالگری تنها میتواند خطر مبتلا بودن فرزند شما به سندرم داون را تخمین بزند. در حالی که یک تست تشخیصی  cvs یا آمینو سنتز تشخیصی دقیق را به ما خواهند داد،  اما همچنان ممکن است خطر اندکی برای  سقط جنین موجود باشد.

ترکیب کردن یک سونوگرافی nt با آزمایش خون ، غالبا آزمایش  سه مرحله ای یا  ترکیبی نامیده شده است که در نهایت نتیجه دقیق تری را حاصل می کند. آزمایش خون سطوح هورمون آزاد  hcv و پرئتئین pepp  را اندازه گیری میکند . کودکان مبتلا به سندم داون سطوح بالاتری  از  hcv  و سطوح پایین تری از pepp خواهند داشت.

هنگام که سونوگرافی nt با آزمایش خون ترکیب شود نرخ کشف تا حدود نود درصد افزایش پیدا خواهد کرد. این آزمایش آزمایش ترکیبی نامیده شده است. برای اطلاعات بیشتر درباره این آزمایش و دیگر آزمایشهای غربالگری مقاله ما را در مورد تستهای غربالگری  سندرم داون مطالعه کنید.

سونوگرافی nt نمیتواند با یقین بگوید که آیا فرزند شما  مبتلا شده است یا خیر. اما میتواند به شما کمک کند تا تصمیم بگیرید که  یک تست تشخیصی داشته باشید یا خیر.

 

خطرهای محاسبه شده  سندرم داون چگونه  هستند؟

هر زنی در خطر  به دنیا آوردن فرزندی است که سندرم داون دارد  و این خطر متناسب با افزایش سن بالا می رود.. برای برشماری و محاسبه  خطر شما، دکتر سونوگرافی سن شما و اندازه موج فرا صوتی nt را وارد پایگاه داده ها میکند. با این کار خطر مبتلا شدن همه زنان در سن شما نشان داده می شود، چیزی که به عنوان پیش زمینه خطر شناخته شده است. اندازه امواج فراصوتی شما با سن شما ترکیب میشود تا ریسک فردی مربوط  حاملگی خودتان را دریابد.

 

اگر من در معرض خطر با ضریب بالا هستم چه کنم؟

زنان زیادی با فرض ریسک بالا ( یعنی یک نفر در صد و پنجاه نفر یا کمتر) فرزندی بدون سندرم داون خواهند داشت. حتی با خطر ابتلای بالایی مانند  یک نفر در پنج نفر نوزاد شما از پنج احتمال، چهار احتمال دارد که سندرم داون نداشته باشد. با این وجود حاملگی شما  حاملگی با ریسک بالا در نظر گرفته میشود و شما ممکن است احسان نگرانی و تشویشی کنید که شما را از آنچه میکنید نامطمئنن گرداند.

تنها راه یقینی برای اینکه بدانیم فرزند شما سندرم داون یا ناهنجاریهای دیگر دارد  انجام یک تست تشخیصی مانند cvs یا آمنیو سنتز است. گرفتن چنین تصمیمی میتواند بسیار مشکل باشد، اما شما نیازی ندارید که عجله کنید.

یکی از مزایای سونوگرافی nt این است که در بدو حاملگی شما انجام میشود. همچنینن ممکن است که یک آزمایش  cvs داشته باشید تا نتیجه به دست آید، در حالی که شما هنوز در ثلث اولیه دروان بارداری هستید.

اگر شما مردد هستید که چه کنید تا هفته شانزدهم منتظر بمانید و یک آزمایش آمینو سنتز داشته باشید . اگر که نیاز شد پزشک یا مامای شما اطلاعات بیشتری را در این زمینه به شما خواهند داد.

 

آیا من در معرض خطر دیگر ناهنجاریها خواهم بود؟

شما همچنین ممکن است که در معرض  دو ناهنجاری کروموزومی دیگر باشید: سندرم ادوارد و و سندرم پاتاو.

زمینه و شرایط این سندرم ها خیلی کمتر از سندرم داون ایجاد میشوند و غالب افراد مبتلا هم سقط جنین میکنند.

کودکانی با این شرایط عادتا ناهنجاریهای دیگری دارند که  میتواند بر روی امواج فراصوتی دیده شود.

 

چگونه یک سونوگرافی nt قابل اعتماد است؟

تحقیق بزرگی که بیش از  صدهزار نفر از افراد حامله را در بر می گرفت دریافت که حدود  هفتاد درصد کودکان مبتلا به سندرم داون با استفاده از این روش به درستی شناسایی شده اند.  هنگامی که این آزمایش با آزمایش خون همراه شود این نرخ به حدود نود درصد خواهد رسید. بنابراین برای به دست آوردن نرخهای کشف  مهم است که ان تی به درستی اندازه گیری شود. به همین دلیل استانداردهای قاطعی ایجاد شده اند. بنابراین هر پزشک سونوگرافی دقیقا به یک طریق اندازه گیری میکند. برای استفاده کردن از پایگاه دادها  در محاسبه خطر ابتلا، پزشک سونوگرافی نخست مکلف است که تحت آموزش پزشکی بین المللی قرار گیرد، آنهایی که  دارای صلاحیت در ظر گرفته شوند تکنیک  و نتایج شان هر ساله مورد بازبینی قرار خواهد گرفت.

 

این مطلب مفید بود؟ (2)(0)
نظرات (0)
9 اردیبهشت 1398 - 14:30
بازدید ها: 256
سونوگرافی NT
52
مطالب پیشنهادی

نظرات شما

نظرتون در مورد پست سونوگرافی NT چی هست ؟

  • Captcha
لطفا به نکات زیر توجه نمایید :
نظرات شما بعد از بررسی توسط پزشک و تایید نمایش داده می شود.
لطفا از بکار بردن کلمات غیر اخلاقی و به دور از فرهنگ ایرانی - اسلامی خودداری فرمایید.