زمان انجام تست دابل مارکر، تریپل و کواد مارکر در بارداری

زمان انجام تست دابل مارکر، تریپل و کواد مارکر در بارداری

دسته بندی : آزمایش غربالگری

تست های بسیار مختلفی وجود دارد که در طول بارداری برای کنترل سلامت مادر و جنین انجام می شود. تست های مارکر معمولا برای کنترل نمودن نقایص مادرزادی و مشکلات ژنتیکی جنین به کار می رود. اغلب آنها برای کنترل نمودن وضعیت جنین از نظر سندروم داون به کار می روند، که به صورت یک وضعیت کروموزومی غیر طبیعی است که هم بر روی نمو فیزیولوژیکی و هم روان شناختی کودک اثر می گذارد. این دلیل مربوط به چرایی انجام تست های غربالگری است که به صورت جدی در طول سه ماهه اول و دوم انجام می شود.

تست دابل مارکر 

دابل مارکر تست غربالگری یا تست خون است که در طول سه ماه اول بارداری بین هفته ۱۱ و ۱۳ بارداری تان انجام می شود. تست دابل مارکر در ارتباط با اسکن نیمه شفاف یا اسکن nt انجام می شود. تست خون به اندازه گیری دو مارکر با نام های hcg (گونادوتروپین کورورنی انسنی) و papp-a (پروتئین پلاسما مرتبط با بارداری) می پردازد در حالی که اسکن nt مایع زیر پوست را در پشت گردن کودک اندازه گیری می کند. امتیازهای مربوط به هر دو تست برای کنترل نمودن در نظر گرفته می شوند در صورتی که کودک مبتلا به سندروم داون باشد. در مورد ریسک مربوط به سندروم داون، گزارش هایی ممکن است سطوح غیر طبیعی hcg و papp-a و مقادیر بیشتر اسکن nt را نشان دهد. بسته به نتایج، مادر باردار که نتیجه غربالگری اش مثبت است یا ریسک بالا دارد یا این که نتیجه منفی و در دسته ریسک پایین جای می گیرد. در هند شانس این که مادری دارای کودک مبتلا به سندروم داون باشد ۱ از ۳۵۰ مورد است. در صورتی که ریسک پایین باشد، مادر در دسته غربالگری منفی جای می گیرد. بسته به نتایج مادر باردار در مورد انجام تست های گوناگون مانند آمینوسنتز یا نمونه برداری cvs مشاوره خواهد شد.

 

تست کواد مارکر و تریپل مارکر

تست دابل و تریپل مارکر در طول سه ماهه دوم بارداری انجام می شود، به صورت ایده آل در طول هفته ۱۵ ام تا ۲۰ ام. کواد مارکر حساس تر از تریپل مارکر است و مادر معمولا از نظر وجود نقایص ژنتیکی مادرزادی در جنین مورد پایش قرار می گیرد. در کواد مارکر ، چهار نشانگر در خون اندازه گیری می شوند که عبارتند از b-hcg (بتا واحد مربوط به گونادوتروپین کوریونی انسان)، afp (آلفا فتوپروتئین سرم)، uest (استریول غیر وابسته) و inhibin a. در موردی که شما ریسک داشتن کودک مبتلا به سندروم داون را دارید، سطوح مربوط به hcg ممکن است بالا باشد در حالی که afp و uest ممکن است کم باشد. بسته به نتایج، مادر ممکن است در دسته ریسک بالا یا کم جای گیرد. پزشکان سپس بر این اساس تست های دیگر را تجویز می کنند.

p.s: همه این تست ها دارای دقت ۹/۹۹ درصد هستند. هر تصمیم اصلی گرفته شده باید بعد از مشاوره دقیق با پزشک انجام شود.

این مطلب مفید بود؟ (0)(0)
نظرات (0)
15 اردیبهشت 1398 - 9:51
بازدید ها: 397
مطالب پیشنهادی

نظرات شما

نظرتون در مورد پست زمان انجام تست دابل مارکر، تریپل و کواد مارکر در بارداری چی هست ؟

  • Captcha
لطفا به نکات زیر توجه نمایید :
نظرات شما بعد از بررسی توسط پزشک و تایید نمایش داده می شود.
لطفا از بکار بردن کلمات غیر اخلاقی و به دور از فرهنگ ایرانی - اسلامی خودداری فرمایید.