سونوگرافی غربالگری شریان کاروتید

سونوگرافی غربالگری شریان کاروتید

آزمایشات غربالگری، تست هایی هستند که به منظور پیدا کردن بیماری قبل از ظهور نشانه های آن انجام می گیرد. هدف از غربالگری تشخیص بیماری در مراحل اولیه و در مراحل قابل درمان است. به منظور پذیرفته شدن وسیع آن و همچنین توصیه شده توسط پزشکان، یک برنامه غربالگری باید بر اساس معیارهایی انجام بگیرد که تعداد مرگ و میر ناشی از بیماری ها کاهش یابد.

آزمایش های غربالگری شامل تست های آزمایشگاهی، به منظور بررسی خون و سایر مایعات بدن، آزمایشات ژنتیک که نشانگرهای ژنتیکی که به صورت ارثی منتقل شده اند مشاهده می کنند، و آزمایشات تصویر برداری که از اندامهای داخلی بدن تصویر ایجاد می کنند، می شوند. این آزمایشات به طور ویژه برای عموم افراد در دسترس هستند، با این حال نیازهای فردی برای یک آزمایش غربالگری خاص بر اساس عواملی مانند سن، جنسیت، و سابقه خانوادگی تعیین می شوند.

در غربالگری شریان کاروتید، افرادی که هیچ گونه علائم و نشانه های بیماری شریان کاروتید نشان نمی دهند، تحت تصویر برداری به صورت سونوگرافی از شریان کاروتید قرار می گیرند که با استفاده از روش های زیر انجام می شوند:

  • سونوگرافی دوبلکس کاروتید
  • سونوگرافی ضخامت محیط انتیمای کاروتید (imt)

 

تصویر برداری فراصوت (سونوگرافی)

تصویر برداری فراصوت، که با نامه های اسکن فراصوت و سونوگرافی نیز نامیده می شود، یک راه امن و بدون درد برای ایجاد تصویر از داخل بدن و با استفاده از امواج صوتی است. سونوگرافی معمولی شامل استفاده از یک مبدل کوچک به منظور در معرض قرار دادن بدن با امواج با فرکانس بالا می باشد. سونوگرافی داپلر یک روش سونوگرافی ویژه است که جریان خون را هم به صورت سرعت آن و هم جهت آن در درون رگ های خونی مورد بررسی قرار می دهد.

 

سونوگرافی کاروتید دوبلکس از یک روش ترکیبی از سونوگرافی معمولی و داپلر به منظور موارد زیر استفاده می کند:

  • ارزیابی جریان خون در شریان های کاروتید.

  • اندازه گیری سرعت جریان خون

  • تخمین قطر رگ های خونی و درجه انسداد آن (در صورت وجود)

سونوگرافی ضخامت محیط انتیمای کاروتید (imt) با استفاده از تصاویر سونوگرافی از شریان های کاروتید ضخامت دو لایه درونی مربوط به دیواره شریان کاروتید (در انتیما و محیط) اندازه گیری می کند و و به شناسایی تولید پلاک کمک می کند. ضخامت غیر طبیعی شریان ها ممکن است باعث افزایش بیماری های قلبی و عروقی شود.

این مطلب مفید بود؟ (2)(0)
نظرات (0)
17 اردیبهشت 1398 - 13:1
بازدید ها: 442
سونوگرافی غربالگری شریان کاروتید
52
مطالب پیشنهادی

نظرات شما

نظرتون در مورد پست سونوگرافی غربالگری شریان کاروتید چی هست ؟

  • Captcha
لطفا به نکات زیر توجه نمایید :
نظرات شما بعد از بررسی توسط پزشک و تایید نمایش داده می شود.
لطفا از بکار بردن کلمات غیر اخلاقی و به دور از فرهنگ ایرانی - اسلامی خودداری فرمایید.