رویکرد بالینی در درمان پرفشاری خون در کودکان

دسته بندی : دسته بندي نشده

اولین گام در درمان پرفشاری خون در کودکان ، ارزیابی بیمار از نظر  شناسائی ارگان ایجاد کننده  هیپرتانسیون و اصلاح آن می باشد .  در این رابطه تشخیص علل قابل درمان  مثل کوآرکتاسیون آئورت  در شیرخواران علامت دار و  تنگی شریان کلیه  در کودکان ، می تواند کمک کننده باشد . در این گروه از بیماران  درمان های داروئی را در کودکانی اعمال می کنیم که مبتلا به هیپرتانسیون اولیه  یا دارای اتیولوژی های غیر قابل اصلاح باشند. انجام  درمان های غیرداروئی  در همه کودکان مبتلا به پرفشاری خون بدون در نظر گرفتن  اتیولوژی و شدت  هیپرتانسیون  می تواند اقدام با اهمیتی تلقی شود .  در هر حال در برخی بیماران کنترل فشارخون با استفاده از درمان های داروئی اجتناب ناپذیر می باشد.  همچنین در مواردی مثل ابتلاء کودک به هیپرتانسیون ناشی از تنگی شریان کلیه ، هیپوپلازی سگمنتال کلیه ، کوآرکتاسیون آئورت ، تومور ویلمز و یا فئوکروموسیتوما ،  راهی جز اقدام جراحی وجود نخواهدداشت .

در هیپرتانسیون خفیف یا متوسط ، درمان های غیر داروئی مثل توصیه به کاهش وزن در کودکان چاق،   بدون توجه به اتیولوژی  بویژه در نوجوانان  می تواند کمک کننده باشد .  انجام ورزش های ئیروبیک و ایزوتونیک  و تشویق بیماران به شرکت در فعالیت های ورزشی با مکانیسم کمک به  کاهش وزن اضافی، می تواند اثرات مثبتی روی درمان فشار خون داشته باشد.  در این رابطه  کودکان مبتلا به هیپرتانسیون شدید و غیر قابل کنترل،  یا دچار آنومالی های قلبی و نیازمند به رعایت محدودیت در انجام فعالیت های بدنی، از انجام ورزش های توصیه شده در فوق معاف خواهند بود .     

مطالعات انجام شده در بالغین نشان دهنده اثرات مثبت مکمل های پتاسیم  در کاهش  فشار خون  و کاهش  هیپرتروفی بطن در بالغین می باشد .  اینکه آیا مصرف مکمل های پتاسیم می تواند در کاهش هیپرتانسیون در کودکان نیز تاثیر گذار باشد ، سوالی است که جواب آن در بررسی های بعدی مشخص خواهد شد.  در هر حال ، حفظ پتاسیم  بدن از طریق  عدم تجویز برخی دیورتیک ها  و توصیه به استفاده از  یک رژیم غذایی غنی از پتاسیم در بیماران دارای عملکرد طبیعی کلیه ، می تواند  اقدام معقولی در این گروه از بیماران باشد . 

توصیه به استفاده از رژیم غذایی کم چرب و کم نمک و تشویق به انجام فعالیت های کاهش دهنده استرس ( مثل یوگا، بیوفیدبک) در صورتیکه  بطور منظم انجام شود ، می تواند در کاهش  فشارخون بالا تاثیر گذار باشد.  با این حال اثرات اینگونه فعالیت ها با متوقف شدن تمرینات فوق الذکر پایدار نخواهد ماند.  در بیماران مبتلا به اختلالات  تنفسی درخواب  و فشار خون بالا  ، توصیه به کاهش وزن ،  انجام تونسیلکتومی و آدنوئیدکتومی  یا کار برد    (continuous positive airway pressure (cpap  می تواند در اصلاح  اختلالات خواب و به تبع آن ،کنترل فشار خون بیمار تاثیر گذار باشد .

درمان فارماکولوژیک (داروئی)  هیپرتانسیون در کودکان :

بسیاری ازدارو های آنتی هیپرتانسیو  مورد مصرف  در بزرگسالان ، درکودکان و نوجوانان مبتلا به پر فشاری خون  نیز مورد  استفاده قرار میگیرند. از این دارو ها می توان به مهارکننده های آنزیم تبدیل کننده آنژیوتانسین( ace )، مسدود کننده های گیرنده آنژیوتانسین   arbs)  ii)  و مسدود کننده های کانال های کلسیم اشاره نمود. این دارو ها علیرغم فقدان مطالعات  بالینی مقایسه ای در جمعیت کودکان، بطور گسترده ای در این گروه از بیماران نیز مورد استفاده قرار میگیرد.

کودکان مبتلا به  هیپرتانسیون  علامت دار، پر فشاری خون ثانویه، فشار خون بالا همراه با آسیب ارگان  انتهائی ، دیابت و  هیپرتانسیون غیر قابل کنترل،  علیرغم اعمال اقدامات درمانی  غیر دارویی، از جمله بیمارانی  هستند که استفاد ه از درمان های  فارماکولوژیک در آنها  اجتناب ناپذیر میباشد.

 براساس پیشنهاد   چهارمین نشست کمیته بین المللی کنترل فشار خون درکودکان و بدلیل فقدان مطالعات بالینی مقایسه ای در رابطه با  اثرات این داروها در این گروه از کودکان ، انتخاب  نوع دارو به تصمیم  پزشک معالج سپرده شده است . توصیه کمیته مذکور  اینست که از مهارکننده های ace یا arbs در کودکان مبتلا به دیابت، میکروآلبومینوری یا در بیماران دچار پروتئینوری ناشی ازبیماری کلیوی  و از بتا بلوکرها  و یا از دارو های مسدود کننده های کانال های کلسیم در کودکان مبتلا به هیپرتانسیون  و سردرد های میگرنی استفاده شود. بر اساس  این پیشنهاد  دارو با دوز پائین شروع شده و در صورت بدست نیامدن پاسخ مناسب، می بایستی دوز دارو  به تدریج به مقادیر بالاتر افزایش داده شود. درکودکان مبتلا به هیپرتانسیون اولیه و غیرکمپلیکه قرار گرفتن فشار خون در سطحی کمتر از نودوپنجمین پرسنتایل  نشان دهنده کنترل فشار خون خواهد بود. این میزان در کودکان مبتلا به  هیپرتانسیون ناشی از  بیماری مزمن کلیه ، دیابت ، هیپرتانسیون همراه با  آسیب ارگان انتهائی می بایستی  در سطحی کمتر از نودومین پرسنتایل  حفظ شود .  در صورت کنترل نشدن  فشارخون،  استفاده از یک داروی آنتی هیپرتانسیو دیگر و  با مکانیسم اثر متفاوت  می تواند مفید واقع شود.  در صورتیکه  با درمان دو داروئی فشار خون کنترل نشود، ارزیابی  بیمار از نظر علل ثانوی هیپرتانسیون  قبل از شروع داروی سوم اقدام بجائی خواهد بود.    

 

 

 

 

 

 

این مطلب مفید بود؟ (1)(0)
نظرات (0)
29 خرداد 1397 - 13:25
بازدید ها: 2129
رویکرد بالینی در درمان پرفشاری خون در کودکان
51

نظرات شما

نظرتون در مورد پست رویکرد بالینی در درمان پرفشاری خون در کودکان چی هست ؟

  • Captcha
لطفا به نکات زیر توجه نمایید :
نظرات شما بعد از بررسی توسط پزشک و تایید نمایش داده می شود.
لطفا از بکار بردن کلمات غیر اخلاقی و به دور از فرهنگ ایرانی - اسلامی خودداری فرمایید.