مهدي غلامعلي شاهي
26
52
آقــا

علائم پس از جراحی کرانیوتومی و کیست آراکنوئید؟

4 روز پيش تحت عمل کرانيوتومي ساب‌اکسيپيتال، فنستراسيون کيست آراکنوئيد فوق مخچه‌اي و کرانيوپلاستي قرار گرفتم. از روز اول پس از جراحي، دچار اسپاسم شديد و مداوم عضلات گردن و شانه هستم که به هيچ مسکن خوراکي (ترامادول، دگزامتازون، گاباپنتين) پاسخ نداده است. همچنين به دليل تکان‌هاي ناگهاني ميوکلونيک سر هنگام بستن چشم‌ها، 4 شب است که حتي يک ساعت هم نخوابيده‌ام. درد با کوچک‌ترين حرکت تشديد مي‌شود و قادر به دراز کشيدن نيستم. جراحم در دسترس نيست. آيا اين علائم طبيعي است؟ چه اقدام درماني فوري توصيه مي‌شود؟
سابقه بیماری:
بیمار آقای ۲۶ ساله با سابقه هیدروسفالی مادرزادی متوقف‌شده بدون شانت، کم‌بینایی ثانویه، و ضربه به سر ۱۳ سال پیش منجر به شکستگی جمجمه، کاسه چشم راست و فک. ده سال پیش نیز ضربه دوم با دوچرخه به بینی و همان ناحیه. علائم مزمن شامل چرک مقاوم چشم راست، بسته شدن مجرای اشکی، انتروپیون پلک راست، توده سفت پشت ابروی راست، نبض شقیقه با عطسه، صدا و حرکت استخوان پشت گوش هنگام جویدن، پرش پلک چپ، تیک عصبی دست راست، ناتوانی در صاف خوابیدن، تهوع، و عدم پاسخ به هیچ مسکنی بود. MRI مغز نشان‌دهنده کیست آراکنوئید فوق مخچه‌ای به ابعاد ۳۲ در ۱۸ میلی‌متر با فشار بر ورمیس مخچه، هیدروسفالی شدید غیرارتباطی، phthisis bulbi چشم راست و deformity چشم چپ بود. بیمار تحت عمل کرانیوتومی ساب‌اکسیپیتال، فنستراسیون کیست و کرانیوپلاستی قرار گرفت. از روز اول پس از جراحی دچار اسپاسم شدید و مداوم عضلات گردن و شانه، تکان‌های میوکلونیک سر هنگام بستن چشم‌ها، بی‌خوابی مطلق ۴ روزه، درد مقاوم به ترامادول و دگزامتازون و گاباپنتین، و عدم تحمل دراز کشیدن شده است. جراح در دسترس نیست.
بازدید : 15 مرتبه
پـرسـش جــدیــد

پاسخ هوش مصنوعی دکتریاب :

علائم پس از جراحی کرانیوتومی و کیست آراکنوئید

علائم شما پس از جراحی کرانیوتومی و تخلیه کیست آراکنوئید، به خصوص اسپاسم شدید عضلانی و اختلال خواب، می‌تواند نگران‌کننده باشد. در حالی که درد و ناراحتی پس از جراحی‌های مغزی تا حدودی طبیعی است، شدت و مداومت علائم شما، به ویژه عدم پاسخ به مسکن‌های خوراکی و اختلال خواب عمیق، نیاز به بررسی فوری دارد. اسپاسم عضلانی ممکن است به دلیل تحریک بافت‌های عصبی یا التهاب در ناحیه جراحی ایجاد شود. همچنین، تکان‌های میوکلونیک و بی‌خوابی مطلق، می‌توانند نشانه‌ای از درگیری سیستم عصبی مرکزی یا عوارض ناشی از جراحی باشند که نیاز به ارزیابی دقیق دارند. با توجه به شدت علائم و عدم دسترسی به جراح، اکیداً توصیه می‌شود که در اسرع وقت به نزدیکترین مرکز درمانی مراجعه کنید یا با اورژانس تماس بگیرید. پزشکان حاضر در اورژانس می‌توانند با بررسی وضعیت فعلی شما، علائم حیاتی، و انجام معاینات عصبی لازم، علت دقیق این اسپاسم‌ها و اختلال خواب را تشخیص دهند و درمان فوری مناسب را آغاز کنند. ممکن است نیاز به تنظیم دوز داروها، تجویز داروهای جدید برای کنترل اسپاسم و درد، یا بررسی‌های بیشتر مانند تصویربرداری مغزی باشد. برای دریافت مشاوره تخصصی و بررسی دقیق وضعیت پزشکی خود، می‌توانید از پزشکان متخصص در دکتریاب راهنمایی دریافت کنید.


توجه: هوش مصنوعی کامل نیست و می‌تواند اشتباه کند. توصیه‌ی‌ ما، توجه به راهنمایی پزشکان است

همین حالا مشاوره بگیرید

برای دریافت راهنمایی تخصصی و سریع، با پزشک جراح مغز و اعصاب تماس بگیرید.

شروع مشاوره تلفنی

تخصص های پربازدید

دکتر گوارش در تهران
متخصص زنان و زایمان
متخصص ارتوپد
متخصص پوست، مو و زیبایی

سوالات مشابه