ماهرخ راستی کارشناس ارشد روانشناس و مشاور
دوست عزيز، نگرانيت رو کاملاً درک ميکنم. ديدن چنين رفتاري از فرزند 13 سالهات، پرسشبرانگيزه. اما بدون که اين رفتار معمولاً نشانهي يک نياز عاطفي يا رواني برآوردهنشده ست، نه يک عادت بيمعني.
علت اين رفتار ميتواند اين موارد باشد:
1. نياز به توجه و ديده شدن (مخصوصاً اگر احساس کنه در خانه ناديده گرفته ميشه).
2. نشانهاي از اضطراب يا استرس پنهان (مثل فشار مدرسه، مشکلات دوستانه يا تغييرات هورموني).
3. واکنشي به محدوديتهاي شديد يا کنترل زياد (که به شکل لجبازي نوجوانانه بروز ميکند).
4. تلاشي براي ابراز وجود و استقلال در سني که هويتيابي برايش حياتيه
به جاي سرزنش يا ناديده گرفتن، بهترين کار اينه که در يک لحظهي آرام، بدون قضاوت از او بپرسي: «اين روزها چه حسي داري؟ چيزي هست که ناراحتت کنه؟» گاهي تنها يک گوش شنوا، اين رفتار را کاهش ميده. اگر با گفتگو و توجه بيشتر، تغييري نکرد، پيشنهاد ميکنم چند جلسه با يک روانشناس نوجوان مشورت کنيد تا ريشههاي عميقتر شناسايي و درمان شود. تو مادر آگاهي هستي و همين قدم اول، راهگشاست.
ماهرخ راستی کارشناس ارشد روانشناس و مشاور
دوست عزيز، نگرانيت رو کاملاً درک ميکنم. ديدن چنين رفتاري از فرزند 13 سالهات، پرسشبرانگيزه. اما بدون که اين رفتار معمولاً نشانهي يک نياز عاطفي يا رواني برآوردهنشده ست، نه يک عادت بيمعني.
علت اين رفتار ميتواند اين موارد باشد:
1. نياز به توجه و ديده شدن (مخصوصاً اگر احساس کنه در خانه ناديده گرفته ميشه).
2. نشانهاي از اضطراب يا استرس پنهان (مثل فشار مدرسه، مشکلات دوستانه يا تغييرات هورموني).
3. واکنشي به محدوديتهاي شديد يا کنترل زياد (که به شکل لجبازي نوجوانانه بروز ميکند).
4. تلاشي براي ابراز وجود و استقلال در سني که هويتيابي برايش حياتيه
به جاي سرزنش يا ناديده گرفتن، بهترين کار اينه که در يک لحظهي آرام، بدون قضاوت از او بپرسي: «اين روزها چه حسي داري؟ چيزي هست که ناراحتت کنه؟» گاهي تنها يک گوش شنوا، اين رفتار را کاهش ميده. اگر با گفتگو و توجه بيشتر، تغييري نکرد، پيشنهاد ميکنم چند جلسه با يک روانشناس نوجوان مشورت کنيد تا ريشههاي عميقتر شناسايي و درمان شود. تو مادر آگاهي هستي و همين قدم اول، راهگشاست.
افشین فروغی نیا کارشناس ارشد روانشناس و درمانگرخانواده
نرگس آذرمی کارشناس ارشد تراپيست ،خانواده روانشناس باليني درمانگر و زوج درماني و کودک و نوجوان براساس طرحواره
سلام و عرض احترام
: «اگر منظورتان ماليدن اندام تناسلي به اشياء يا بدن است، در 13 سالگي ميتواند با تغييرات بلوغ، کنجکاوي جنسي يا راهي براي کاهش تنش و اضطراب مرتبط باشد و لزوماً نشانه بيماري نيست. اما اگر اين رفتار مکرر، خارج از حريم خصوصي، غيرقابلکنترل يا همراه با مشکلات رفتاري و تحصيلي باشد، نياز به ارزيابي توسط روانشناس کودک و نوجوان دارد. از سرزنش يا تنبيه خودداري کنيد و براي بررسي دقيقتر از متخصص کمک بگيريد
نرگس آذرمی کارشناس ارشد تراپيست ،خانواده روانشناس باليني درمانگر و زوج درماني و کودک و نوجوان براساس طرحواره
درود بيکران
با توجه به اينکه 13 ساله و حدود 80 کيلوگرم وزن دارد، اضافهوزن هم ميتواند در اين رفتار نقش داشته باشد؛ چون اصطکاک رانها و ناحيه تناسلي گاهي بهطور ناخواسته احساس لذت ايجاد ميکند و اين رفتار را تکرار ميکند
با توجه به سن و وزن فرزندتان، اين رفتار ميتواند تحتتأثير تغييرات بلوغ، اضافهوزن، اضطراب يا خودتحريکي باشد و لزوماً نشانه انحراف يا بيماري نيست. از تنبيه و سرزنش خودداري کنيد. اگر اين رفتار مکرر، خارج از حريم خصوصي يا غيرقابلکنترل است، بهتر است توسط روانشناس کودک و نوجوان ارزيابي شود. همچنين بررسي وضعيت اضافهوزن و اصلاح سبک زندگي نيز توصيه ميشود.
پاسخ هوش مصنوعی دکتریاب :
این رفتار در کودکان ۱۳ ساله میتواند دلایل مختلفی داشته باشد. گاهی اوقات این رفتارها نشانهای از اضطراب، ناامنی، یا تلاش برای جلب توجه است. ممکن است کودک با چالشهای عاطفی، اجتماعی یا تحصیلی روبرو باشد که به این شکل بروز میکند. همچنین، دوره نوجوانی دورهای پر از تغییرات هورمونی و روانی است که میتواند بر رفتار تأثیر بگذارد. برای بررسی دقیقتر علت این رفتار و ارائه راهکارهای مناسب، لازم است جزئیات بیشتری از وضعیت کودک مورد ارزیابی قرار گیرد. برای دریافت مشاوره تخصصی از پزشکان دکتریاب، به بخش مربوطه مراجعه کنید.
توجه: هوش مصنوعی کامل نیست و میتواند اشتباه کند. توصیهی ما، توجه به راهنمایی پزشکان است
برای دریافت راهنمایی تخصصی و سریع، با پزشک روانشناس تماس بگیرید.
شروع مشاوره تلفنی