نرگس آذرمی کارشناس ارشد تراپيست ،خانواده روانشناس باليني درمانگر و زوج درماني و کودک و نوجوان براساس طرحواره
سلام و عرض احترام
رفتار پسرتان نشانهي مقاومت در برابر فشار، اضطراب يا نارضايتي از محيط مدرسه است، نه صرفاً تنبلي يا سوءاستفاده. تنبيه يا محدود کردن امکانات معمولاً اوضاع را بدتر ميکند و فاصلهي عاطفي را بيشتر ميسازد.
بهتر است ابتدا در فضايي آرام بدون سرزنش، با او دربارهي دليل نرفتنش صحبت کنيد و گوش دهيد تا حس کند درک ميشود. سپس در صورت نياز از مشاور مدرسه يا روانشناس نوجوان کمک بگيريد تا علت اصلي (مثل اضطراب، افت تحصيلي، يا مشکلات اجتماعي) مشخص شود.
در عين حال، حدود و نظم خانه را حفظ کنيد ولي بدون تهديد يا تحقير. ترکيب «حمايت + قاطعيت آرام» مؤثرتر از اجبار يا بيتوجهي است.
براي اطلاعات بيشتر و هماهنگي جلسات تراپي ميتوانيد با شماره
09162424700تماس بگيريد يا از طريق کانال تلگرامي
https://t.me/Travista404
با بنده ارتباط بگيريد.
دکتر هادی دلپسند متخصص روانپزشک (اعصاب و روان)
سلام
امتناع از مدرسه رفتن يکي از موارد خيلي مهم در روانپزشکي کودک و نوجوان است. اولين و مهمترين فاکتور در اين مسئله دليل امتناع نوجوان از مدرسه رفتن است. براي پيدا کردن پاسخ اين سؤال نياز است که يک مصاحبه تخصصي با نوجوان انجام شود.
مدارا کردن بدون دانستن دليل امتناع کمکي نمي کند و حتي اوضاع را بدتر مي کند. تنبيه هم همين طور است. توصيه کلي اين است که حتما به پزشک متخصص مراجعه نماييد.
دکتر فاطمه سلیمانی نامقی زوج درمانگر. خانواده درمانگر .مشاوره پيش از ازدواج. درمان اضطراب. وسواس و افسردگي. اموزش مهارت هاي زندگي
سلام دوست من
اينکه درب رو باز نکنيد کار درستي نيست اينکارو نکنيد.
دليل مدرسه نرفتن چيه؟
اگر علاقه مندي خاصي داره مثل کار هنري يا فني رو بررسي کنين
تنبيه معمولا پاسخ خوبي نداره
باهاش دوست باشين
گاهي نوجوان تحت تاثير مسايلي در مدرسه( با همکلاسي يا معلمان و..) يا فشارهاي عاطفي يا اضطراب امتناع ميکند. بررسي شود.
سیده شهربانو شفیع نژاد کارشناس ارشد روانشناس و مشاور
با سلام واحترام
در سنين نوجواني، بيميلي يا مقاومت در برابر مدرسه گاهي بخشي از رشد طبيعي و گاهي نشانهي مشکل يادگيري، اضطراب يا اختلال رفتاري است. برخورد والدين نقش مهمي در مديريت اين وضعيت دارد:
کاهش فشار مستقيم و تنبيه شديديعني محروم کردن امکانات يا بستن در خانه ممکن است او را سرخورده يا بيشتر لجباز کند و روابط خانواده را تخريب کند.
گفتوگو و ايجاد توافق کوچک يعني به جاي تنبيه، با نوجوان در مورد احساسات و دلايل غيبتش صحبت کنيد و براي هر روز مدرسه رفتن، اهداف کوچک و ملموس تعيين کنيد.
تقويت رفتارهاي مثبت يعني هر بار که او به مدرسه ميرود يا تلاش ميکند، تشويق و حمايت ملموس داشته باشيد.
اگر مقاومت ادامه دارد، مشاوره با روانشناس ميتواند کمک کند تا علت اصلي شناسايي شود و راهکار مناسب طراحي شود.
ايجاد محيطي حمايتگر و آرام براي نوجوان، به مرور انگيزه و مسئوليتپذيري او را تقويت ميکند.
در صورت تمايل به استفاده از خدمات روانشناسي، با شماره 09369475150 تماس بگيريد يا با آيدي @edraknoدر شبکههاي اجتماعي ما را دنبال کنيد.
پاسخ هوش مصنوعی دکتریاب :
به نظر میرسد با چالش جدی در ارتباط با پسر 16 سالهتان مواجه هستید. غیبت مکرر او از مدرسه و سوء استفاده از مدارا، نیازمند بررسی دقیق و اتخاذ رویکردی مؤثر است. کم کردن امکانات و محدود کردن او میتواند به عنوان یک راهکار در نظر گرفته شود، اما باید با احتیاط و در نظر گرفتن احتمال تشدید رفتارها عمل کرد. به جای مقابله مستقیم و تنبیهی، توصیه میشود ابتدا ریشه این رفتارها را شناسایی کنید. آیا پسر شما در مدرسه با مشکلی مواجه است؟ آیا از نظر عاطفی و روانی تحت فشار است؟ صحبت کردن صمیمانه و همدلانه با او میتواند به شما در درک بهتر شرایط کمک کند. همچنین، مشورت با یک روانشناس یا مشاور متخصص در زمینه نوجوانان میتواند راهکارهای تخصصی و مناسبتری را در اختیار شما قرار دهد. برای دریافت مشاوره تخصصی و راهکارهای درمانی از پزشکان متخصص، میتوانید از طریق سایت دکتریاب اقدام کنید.
توجه: هوش مصنوعی کامل نیست و میتواند اشتباه کند. توصیهی ما، توجه به راهنمایی پزشکان است